רפואה

עייפים יותר מהרגיל בזמן הסגר? פסיכולוגים מסבירים מדוע

הרבה אנשים פרסמו ברשתות החברתיות שהם מרגישים עייפים מוקדם מהרגיל בזמן הסגר. בדרך כלל הם מצליחים להישאר ערים עד השעות הקטנות של הלילה ובזמן הסגר הם מוצאים עצמם נכנסים למיטה בשעה עשר. רבים תוהים איך זה אפשרי כשכולנו עושים הרבה פחות פעילות במהלך היום.

תחושת העייפות שאתם חווים קשורה יותר לעומס הנפשי ולא לעומס הפיזי. לעייפות יכולות להיות סיבות פיזיות וגם לא פיזיות. לאחר שסיימנו ריצה של 5 ק"מ מגיע לנו לנוח או לאחר מחלה אנו יכולים לחוש חלשים ועייפים במשך כמה שבועות.

אולם מחקרים הראו כי עייפות יכולה להיגרם על ידי המצב הפסיכולוגי שלנו, כמו מתח וחרדה. במצב הנוכחי שאנחנו חיים בו גם השגרה המשעממת יכולה לגרום לנו להרגיש עייפות. לפיכך, התמודדות עם מתח פסיכולוגי הנובע מהשגרה שנכפתה עלינו בגלל נגיף הקורונה עלולה להתיש אותנו. אז איך נחזיר לעצמנו את האנרגיה?

שלבי ההסתגלות

כאשר אנחנו עוברים שינויים גדולים, כמו סטודנטים המתחילים אוניברסיטה או אנשים העוברים לעיר או מדינה חדשה, יש צורך בתקופת הסתגלות למעבר. זה לוקח זמן וקורה בשלבים.

השבוע הראשון של ההסתגלות כולל התנתקות מהרגלים הקשורים לחיים הקודמים שלכם ופיתוח קשרים חדשים. אלה מושגים בדרך כלל ביום הרביעי או החמישי שלאחריו החיים מתחילים להיות יציבים וצפוים יותר.

אנשים בשבועות הראשונים של הסגר עשויים להרגיש מצוברחים ואפילו לדמוע. מדובר בשלב הסתגלות רגיל ורוב האנשים ירגישו יותר טוב בהמשך. בזמן המעבר לשגרה החדשה ניתן להסתייע בכתיבת יומן שבו תוכלו לצין את המחשבות והרגשות שלכם. לאחר מכן תוכלו לבדוק את ההתקדמות שלכם ולראות כיצד הסתגלם למצב החדש.

הסתגלות תפקודית מלאה לאורח חיים חדש תתרחש לאחר כשלושה חודשים. עם זאת, ישנה תקופה אחת שאתם צריכים להיות מודעים לה שיכולה להתרחש כשלושה שבועות לאחר ההתחלה, כאשר אדם יכול להיכנע בפתאומיות להתקף של עצב ואובדן המורל. החשש במקרה זה עשוי להיות החשש שמצב הסגר יהפוך לקבוע. אבל ברגע שהשלב הזה של סערת הרגשות עובר הוא נוטה שלא לחזור.

שמרו על שגרה

השיעור הבא של כיצד לשמור על אנרגיה טובה נובע מהתבוננות באנשים במצבי הישרדות. כדי להימנע מהסחפות למצב של אדישות, חוסר במצב רוח וחוסר מוטיבציה חשוב לבסס תבנית ברורה לימיכם. תבנית זו מאפשרת לנו להשיג שליטה מסוימת על חיינו. היא עוזרת לנו להימנע מהצטברות של זמן "ריק" שעלול לגרום לכם למודעות גדולה יותר לסגר, ולגרום לתחושה של "הסחפות" הולכת וגוברת. זה עלול לגרום לאנשים להרגיש אדישים, לישון רע ולהזניח את ההיגיינה האישית שלהם.

מקרה קיצון אחד מעולם ההישרדות מראה את היתרונות של התבנית כאשר אנו עומדים לפתע מול מלא זמן פנוי. בשנת 1915, כשאנייתו של סר ארנסט שקלטון נתקעה בקרח באנטארקטיקה, הוא קבע סדר יום לצוות שלו. הוא היה מודע היטב לספינה אחרת שנתקעה במהלך חורף 1898 באנטארקטיקה. הקברניט לא קבע סדר יום לצוותו וכתוצאה מכך הצוות סבל ממורל נמוך, במיוחד לאחר מותו של ננסן, חתול הספינה.

שקלטון התעקש על זמני ארוחות קפדניים והורה לכולם להתאסף בחדר האוכל של הקצינים לאחר הארוחה על מנת לקיים פעילות חברתית. הפעילויות החברתיות שהנהיג שקלטון אפילו בזמנים הקשים ביותר על הספינה עזרו לו ולצוותו לשמור על רוחם ושפיותם.

כך שלמרות שזה עשוי להיות נחמד לקום מאוחר בימי החול, עדיף לכם לקום מוקדם ולשמור על תבנית יום ברורה עם פינוי זמן לפעילויות חברתיות, גם אם יש צורך לבצע אותן באופן מקוון על מנת לשמור על רמות גבוהות של אנרגיה.

גורם עייפות נוסף שאינו פיזי הוא חרדה. המגיפה גרמה לאנשים להיות מבולבלים וחסרי ביטחון, היא גם גרמה לאנשים תחושה של ייאוש. כל הרגשות הללו יכולים להוביל לאיכות שינה ירודה, דבר כשלעצמו יכול לגרום לאנשים להיות עייפים וחרדים יותר.

כדי לשבור את המעגל הזה, פעילות גופנית היא כלי שימושי. יציאה לטיול (אם אפשר ומותר) או שיעורי ספורט מקוונים יכולים לגרום לכם להרגיש עייפים גופנית אך בטווח הארוך זה יפחית את תחושת העייפות ככל שאיכות השינה שלכם משתפרת.

תכנון קדימה וקביעת יעדים דווקא בעת הזאת הם אפשריים והכרחיים. הגדירו שעון עתידי לסיום הסגר אך התכוננו גם לאפשרות שתצטרכו להאריך אותו לפי הצורך (למקרה שהמדינה החליטה להאריך את הסגר). אופטימיות לגבי העתיד וציפייה לקראת דברים (חיוביים) בעתיד יכולים גם הם להפחית חרדה ועייפות.

 

המאמר נכתב על ידי סריטה רובינסון, מרצה ראשית לפסיכולוגיה מאוניברסיטת לנקשייר וג'ון ליטש, עמית מחקר בכיר לפסיכולוגיה הישרדותית מאוניברסיטת פורטסמות.

תורגם ופורסם תחת רישיון CC BY-ND 4.0.

מקור
theconversation

יאיר צרפתי

מייסד האתר והעורך הראשי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button